RSS

Manisnya Kurma Ini

Sungguh indah ciptaan Tuhan. Lihatlah awan yang berlari bebas, unggas yang menyanyi riang, gunung yang berdiri gah di hujung lautan, sambil pohon melambaikan daunnya, ditiup sang bayu. Sepasang suami isteri kelihatan sedang asyik anaknya bermain-main dipinggir ombak. Senyum. Gembira. Diselangi gelak tawa.




***
Hari ini hari yang paling penting buatnya. Segala persiapan sudah dilakukan, dari segi mental mahupun fizikal. Namun begitu, hatinya terus berdegup kencang. Inilah saatnya dia harus bersungguh-sungguh mengingati segala apa yang sudah dipelajarinya, agar dapat dia menjawab semua soalan yang diberi, dengan mudah, tiada cacat cela.

***

Sejuta kemaafan kalau apa yang aku sudah buat ini ada salahnya. Agak pelik2 aku tulis kali ni. Aku cuma menulis apa yang ada di dalam kotak fikiran aku. Aku cuma nak sampaikan satu perkara, kesihatan adalah salah satu nikmat Allah yang besar. Bak kate dalam lagu raihan, "ingat lima perkara, sebelum lima perkara". Sihat sebelum sakit, muda sebelum tua, kaya sebelum miskin, lapang sebelum sempit, dan hidup sebelum mati.

Yelah, kalau kita sakit, terlantar kat katil hospital, boleh ke kita lepak kat tepi pantai, release tensen ngan member??? Then kalau kita sakit, lepas kena operate, boleh ke kita santai2 ngn family kita, kat tepi pantai gak, maybe ngn isteri kita, anak kita, mak bapak kita, an etc. Boleh ke???  Then kalau kita demam menggigil, kepala pusing2, boleh ke kita g exam, jawab exam, jawab semua betul... Boleh ke tidakkkk ni?????? Haa, lu pikir la sendiri.

Akhir kata, tenangkan hati, fikiran, tubuh dan segalanya.... Manisnya kurma iniiiiii~~~~~~~~



  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

2 comments:

4 FATIN said...

hehe..manis x kurma ini??? manisssss~huhu

Wie said...

sempotttttt~~~~~

Post a Comment