RSS

Ulat bulu, exam, dan plastik hitam.

(Perhatian kepada peminat ulat bulu...)

Skill lab dah habis semalam. Kejadah anamnesa yang perlu dihafal tu, sememangnya bukanlah subjek pilihan ramai. Kalau kat Malaysia dulu aku pegi jumpa doktor, die tak lah salam aku, tak pulak die bangun then jemput aku duduk, dan jauh pula nak perkenalkan dirinya kat aku. Then soalan pertama yang doktor tu tanya, which is soalan feveret doktor2 se-malaysia, tak lain tak bukan adalah "Sakit ape?". Simple. Doktor tak susah tanya, aku sebagai pasien pun tak pening nak jawap. Kejadah anamnesa? Ni die kejadahnya.

(petikan dari skill lab anamnesa II semalam yang aku masih ingat)

Student A: Ada dalam keluarga yang sakit asma gak?
Student B: Enggak.
Student A: Ada dalam keluarga yang sakit alergi gak?
Student B: Enggak.
Student A: Ada dalam keluarga yang sakit arthritis gak?
Student B: Enggak.
Student A: Ada dalam keluarga yang sakit Tay Bay Say gak?
Student B: Enggak
Student A: Ada dalam keluarga yang sakit Rhematik gak?
Student B: Enggak... gak paham doc!
.....
Student A: Kakek neneknya udah meninggal belum?
Student B: #$%^&*!!!!



Camtu la yang aku ingat. Kejadahnya macam robot habis bateri. Mende same, ayat same, semua dihafal n ikut susunan. Tup2, dapat markah penuh.

Habis je Skill Lab tu, aku lepak r kat tepi2 bangunan. Lepak2. Borak2. Then nampak ulat bulu.




Chet. Ni betul2 ulat bulu kan? Hmm. Xde banyak kaitannya ngan citer aku ni. Juz aku nak amek iktibar dari riwayat hidup sang ulat bulu ni. Time2 die sedang membesar sebagai si pemakan daun, kita suka betul maki hamun die. "Cib** tol la ulat ni. Pokok kaktus aku pun ko nak makan. Nah, rasakan Shieldtox ni!!!". Tu masih ok. Ada gak yang camni, "Aku benci betul la ngan BINATANG ni. Geli shiyal. Ahhh!!!... Benci!!! Benci!!!".

Selepas beberapa ketika sang ulat memanjakan dirinya dengan daun, die lilit badan die jadi kepompong. Still naseb die kurang baik sebab ada orang yang camni, "Hahaha... Mati ko... Bakar ko... Biar ko rasakan neraka dunia ni camne... Hahaha..."----(Astaghfirullah).

Tapi bila sang ulat tu dah jadi rama2 yang colorfull, layanan yang die dapat dari sang manusia ni amat berbeza. Ada yang nak tangkap die, tak tau lah nak wat sup or goreng, sanggup orang tu kejar si rama2 ni, sampai ke hutan belantara, masuk paya keluar paya, masuk semak bersama2, terus x keluar2. Ramai pulak yang nak kat si rama2 tu.

X sedar diri! Dulu time rama2 tu makan daun korang, time dia menggelikan korang, korang maki die, mencarut depan die, langsung xde perasaan malu depan die... Tapi bila die dah jadi rama2, korang usap2 buntut die, korang kejar2 die, korang jadikan die hiasan dinding, korang ajak main dota n korang belanja die makan pizza... Boleh pulak. Ape kejadahnya? Berbulu aku tengok.

Mende?

Tak ada apa yang begitu penting. Juz nak bitaw yang aku dah berbulu dah duk kat jakarta ni. Lusa exam last. Minggu depan shopping week. Ouh. Dah melekit otak aku layan kerenah orang2 tempatan. Aku x sabar nak balik Malaysia. Rindu nak tolong mak aku baling plastik sampah yang warna hitam tu kat dalam tong sampah depan umah aku. Kat sini tak pernah merasa pegang plastik sampah warna hitam tu, sebab kat jakarta ni orang2nya x taw nak gunakan plastik sampah! Macam gampang!

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

3 comments:

reeha said...

eeuuwww...gelinye~~~

budak sepeda said...

woot...woot...

ha5h said...

kamu jgn jadi ulat bulu..gatei sentiasa..
jakarta ni die pndang jauh laaa..die syg alam sekitar.sbb tu la die x gne plastik sampah..hahaha.weakk2!

Post a Comment